Duyuru

Çöküş
Henüz duyuru yok

Virajda Apex nedir? Yarış çizgisi nedir?

Çöküş
X
 
  • Filtrele
  • Zaman
  • Göster
Hepsini Sil
yeni mesajlar

    Virajda Apex nedir? Yarış çizgisi nedir?

    Merheba forumda piste girecek ark. veya giren arkadaşlar vardır. Bilenler vardır bilmeyenler vardır diye düşünerek bu konuyu paylaşmak istedim.

    Virajda Apex, birçok kişi tarafından bilinçli veya bilinçsiz bir şekilde konuşulur ve uygulanır ancak güvenli ve hızlı sürüş için oldukça önemli bir ifadedir. Bu nedenle çok iyi kavranması gereken sürüş terimlerinden birisidir.

    Önemli:Teorik bilgilerle uygulamak oldukça zordur ve tecrübe ister. Ayrıca şehir yolları ve sokaklarda uygulanması sakıncalıdır. Bu tip yollarda viraj ve dönüş kurallarına harfiyen uymak gereklidir. Bu nedenle pistlerde ve trafiğe kapalı yerlerde uygulanması gereken bu sürüş tarzlarını ve kurallarını lütfen trafiğe açık yollarda denemeyin

    Apex nedir?
    Apex terimi aslında bir geometri terimidir ve ikizkenar bir üçgenin, piramidin veya koninin tabanından en uzakta bulunan noktasına verilen isimdir. Bir nevi tepe noktası da denilebilir. Diğer taraftan bu terimin viraj için kullanılan apex terimine tepe noktasını ifade ettiği için düşünülmekte.

    apex1.JPG


    Virajda Apex nedir?
    Apex temel olarak virajın içerisine en yakın olunan noktadır. Geometrideki apex terimine benzerliği ise aşağıdaki çizimlerden açıklanabilir. Virajın dışından virajın içine en uzakta olan nokta işaret edilirse bunun geometrideki apex kavramına benzer bir şekilde olduğu görülebilir. Apex noktası genellikle dönüşün geometrik merkezidir ancak bu bazı durumlarda değişebilmektedir.

    Diğer taraftan Apex ideal bir sürüş çizgisi üzerinde virajda yaklaşılması gerekilen en yakın ve doğru dönüş noktası olarak da sürüş açısından tarif edilebilir. Bu sürüş çizgisinin diğer bir ismi de yarış çizgisidir ve özellikle yarışlarda disiplinli bir şekilde uygulanan önemli bir rotadır.


    apex2.jpg


    Yarış Çizgisi nedir?
    Temel olarak sürüş sırasında tur zamanını en aza indirmek için izlenmesi gerek rotadır. Bu rotayı en iyi şekilde gerçekleştirebilmek için virajda bulunan apex noktalarının en iyi şekilde yakalanması gerekir. En hızlı yarış rotası temel olarak en az direksiyon hareketi ile en uzun süre düz tutulabilen gidiştir. Çok ani ve sert direksiyon hareketleri zaman kaybettirir. Ayrıca her virajın ve aracın kendine özgü bir karakteristiği vardır. Bu nedenle bu rota araca ve viraja göre farklılık gösterebilir.

    Yarış çizgisi üzerinde bulunan apex noktalarını yakalamak basit bir bilgisayar oyunu oynarken puanları yakalamak gibidir. Yoldaki bu noktalar ne kadar iyi bir şekilde yakalanırsa sürüş mükemmelleşir ve tur süresi kısalır. Önemli olan çok hızlı kullanmak ve aceleci olmak değil bu bu nokta önemli önemli olan ideal noktaları yakalamaktır. Bu nedenle hız değil hassasiyet önemlidir.

    apex3.JPG


    Kaç tip Apex vardır?
    Günümüzde viraj içerisinde 2 farklı sürüş tipi için 2 farklı Apex noktası tanımlanmıştır.

    Geometrik Apex ve Klasik Yarış Çizgisi
    Bu tip sürüşte amaç hızın muhafaza edilerek viraj dönüş şiddetinin yumuşatılmasıdır. Mümkün olan en dış kısmından virajın iç kısmına girilir ve tam orta noktada olduğu varsayılan apex noktası yakalanarak girişe simetrik bir şekilde bu sefer viraj dışında mümkün olan en dış kısma doğru çıkılır. Yapılan tüm direksiyon hareketleri mümkün olan en az hareketle gerçekleştirilmelidir.

    -Oversteer – Arkadan kayma ihtimalini azaltır
    -Understeer – Önden kayma ihtimalini azaltır
    -Yakıt tüketimine olumlu yönde faydası vardır
    -Lastiklerin ömrünü uzatır
    -Özellikle düşük güce sahip araçlarda maksimum tutunma sağlar
    -En hızlı tur için zaman kaybına neden olur

    apex4.jpg

    Geç Apex ve Modern Yarış Çizgisi
    Bu tip sürüşün en büyük farkı viraj içerisine doğru dönüşün geç yapılması ve apex noktasının geometrik merkezden bir miktar kaymasıdır. Bu şekil, viraj içerisine bir miktar yavaş girilmesine neden olsa da virajdan çıkış daha hızlı bir şekilde gerçekleştiği için en hızlı tur zamanları için daha avantajlıdır.

    -Geç frenlemeye olanak sağlar
    -Yarışlarda viraja girerken sollamaya olanak sağlar
    -Yüksek güçlü araçlarda dönüşlerde zaman kazanılmasını sağlar
    -Viraj çıkışında gücün erken kullanılmasına olanak sağlar
    -Lastikleri zorlar
    -Düşük güçlü araçlarda zaman kaybına neden olur

    Hem kendi bilgimle hemde araştırarak paylaşmak istedim umarım yanlışım yoktur
    - 34 KS 1309 2014 cooper S
    - 34 TM 8031 2006 GP
    - 34 BKS 90 2009 JCW- (DEV20) Project 400+
    - 34 NOS 33 2003 Cooper S

    #2
    Güzel paylaşım olmuş. Teşekkürler Tunç.. bir çok arkadaşın işine yarayacağından eminim.
    34 NAD 99 '06 JCW
    34 AR 3221 '11 JCW
    34 EK 391 '09 MCS

    Yorum Yap


      #3
      Aslı SRKNZCN tarafından gönderilmiş Mesajı göster
      Güzel paylaşım olmuş. Teşekkürler Tunç.. bir çok arkadaşın işine yarayacağından eminim.
      Teşekkürler SRKNZCN
      - 34 KS 1309 2014 cooper S
      - 34 TM 8031 2006 GP
      - 34 BKS 90 2009 JCW- (DEV20) Project 400+
      - 34 NOS 33 2003 Cooper S

      Yorum Yap


        #4
        harika paylasim.
        zamaninda ben de Volkan Işık'tan egitim almistim. Apex en onemli konulardan birisidir.
        Burda altini tekrar cizmek istedigim nokta her arabanin ve pistin/virajin ayri karakterleri olmasi. o yuzden profesyonel birisi cizerek elimize yaris cizgisini vermedigi surece bunu kavramak ve kusurlastirmak biraz zaman alabilir.

        Aranizda daha once piste giren arkadaslar olmustur. Ayni anda yarismak icin giren oldu mu bilmiyorum ama hepimiz hemen hemen ayni gucteki arabalarla girdigimizde tren gibi gidiyoruz ve fark yaratmak cok zor. Bunu yapabilecegimiz en iyi nokta da gec frenaj ve apextir. bu sayede yaris kazanirsiniz.

        bir de apexleri sokaklarda bulmaya calismayin
        www.haktankeskin.com

        Yorum Yap


          #5
          Aslı HAKTAN tarafından gönderilmiş Mesajı göster
          harika paylasim.
          zamaninda ben de Volkan Işık'tan egitim almistim. Apex en onemli konulardan birisidir.
          Burda altini tekrar cizmek istedigim nokta her arabanin ve pistin/virajin ayri karakterleri olmasi. o yuzden profesyonel birisi cizerek elimize yaris cizgisini vermedigi surece bunu kavramak ve kusurlastirmak biraz zaman alabilir.

          Aranizda daha once piste giren arkadaslar olmustur. Ayni anda yarismak icin giren oldu mu bilmiyorum ama hepimiz hemen hemen ayni gucteki arabalarla girdigimizde tren gibi gidiyoruz ve fark yaratmak cok zor. Bunu yapabilecegimiz en iyi nokta da gec frenaj ve apextir. bu sayede yaris kazanirsiniz.

          bir de apexleri sokaklarda bulmaya calismayin

          son cümleye sonsuz katılıyorum �� �� özelliklede istanbul yollarında apex noktasını bulayım derken kaldırımda bulursunuz kendiniz �� ahahah
          34 NAD 99 '06 JCW
          34 AR 3221 '11 JCW
          34 EK 391 '09 MCS

          Yorum Yap


            #6
            Aslı SRKNZCN tarafından gönderilmiş Mesajı göster
            son cümleye sonsuz katılıyorum �� �� özelliklede istanbul yollarında apex noktasını bulayım derken kaldırımda bulursunuz kendiniz �� ahahah
            geri kalana katılmıyor musun? ))
            www.haktankeskin.com

            Yorum Yap


              #7
              Aslı HAKTAN tarafından gönderilmiş Mesajı göster
              geri kalana katılmıyor musun? ))
              hahaha noktasından virgülüne kadar katılıyorum
              34 NAD 99 '06 JCW
              34 AR 3221 '11 JCW
              34 EK 391 '09 MCS

              Yorum Yap

              Hazırlanıyor...
              X